De onafgesloten lokfiets
De onafgesloten lokfiets; Een onderzoek naar de toelaatbaarheid van de onafgesloten lokfiets als opsporingsmethode in verhouding tot het recht op een eerlijk proces (artikel 6 EVRM) .
Conclusie scriptie ”de onafgesloten lokfiets”
In tegenstelling tot de opvatting van de Hoge Raad doet het er dus wel degelijk toe of deze fiets onafgesloten wordt achtergelaten. De politie kiest bewust voor een onafgesloten fiets om de kans op diefstal te vergroten. Hierbij wordt, ook volgens de opvatting van Advocaat-generaal mr. Knigge voorbij gegaan aan het Groningse criterium:
“De vraag waarop het aankomt is of van het plaatsen van het lokmiddel objectief gezien een uitlokkende werking uitgaat. In het eerder aangehaalde artikel van Boogers wordt vermeld dat in Groningen door de justitie als “uitlokkingscriterium” met betrekking tot het plaatsen van een lokauto wordt gehanteerd ” dat de lokauto in principe niet van andere auto’s moet verschillen. Er worden niet opvallend kostbare spullen in de auto gelegd: er zit bijvoorbeeld een gangbare radio-cd-speler in”
Bij een onafgesloten (dure) fiets is niet voldaan aan dit criterium nu zo’n fiets bij een station opvalt.
< Terug naar Lokmiddelen